Sauna w Warszawie – gdzie warto korzystać

0 Comments

Sauny znane są ludziom już od zamierzchłych czasów. Obecnie z sauny może skorzystać prawie każdy kto nie ma przeciwwskazań zdrowotnych. Zazwyczaj znajdują się one przy basenach publicznych, ale także można spotkać je w gabinetach spa, hotelach i gabinetach masażu. Sesja w saunie posiada wiele korzyści zdrowotnych, można powiedzieć, że jest to zabieg ciepłoleczniczy. Istnieje kilka typów saun – każda nieco różni się parametrami takimi jak wilgotność i temperatura. Wykonane są one z odmiennych surowców i nieco inaczej wpływają na nasze ciało. Można wyróżnić sauny suche, parowe a także na poczerwień. Specjaliści uważają, że warto korzystać z sauny ze względu na dobroczynny wpływ na zdrowie, a najlepiej robić to regularnie 1- 2 razy w tygodniu. Jakie dokładnie korzyści może nam dać zabieg w saunie? Czy chodzenie do sauny w dobie pandemii covid jest dobrym pomysłem?

Osoby, które mają taką możliwość, i lubią korzystać z sauny powinny rozważyć postawienie małej sauny w swoim ogródku. Na pewno jest to bezpieczne miejsce, a nie ma potrzeby rezygnowania z tak korzystnych sesji w saunie. Są przedsiębiorstwa, które trudnią się budową sauny, można znaleźć odpowiednią i skorzystać z oferty – np. ten producent saun fińskich z Warszawy

Którą saunę najlepiej wybrać?

Jak już wspomniano wcześniej, każdy typ sauny ma nieco inne parametry. W saunach stosowana jest wysoka temperatura, która działa dobroczynnie na ludzki organizm. Jakie są typy saun? Teraz powstają różne modyfikacje jak np. sauna z aromaterapią, ale najpopularniejsze są m. in.:

Sauna sucha

Sauna sucha, albo innymi słowy fińska – jest to pomieszczenie od środka wykończone drewnem, które bardzo dobrze izoluje i przeciwdziała wylatywaniu ciepła. Zazwyczaj ławy wewnątrz umieszcza się kaskadowo, tak aby można było wybrać jak wysoko siedzieć. Źródłem ciepła  w tej saunie jest najczęściej elektryczny piecyk, na którym położone są odpowiednie kamienie uwalniejące ciepło na zewnątrz. Warto je od czasu do czasu polać wodą tak, żeby na chwilę zwiększyć wilgotność w pomieszczeniu. Ławy umieszczone na różnych wysokościach pozwalają na wybór najlepszej temperatury – trzeba pamiętać, że ciepło ulatuje zawsze do góry, tak więc najwyższa temperatura panuje pod sufitem.

Sauna parowa

Sauna parowa (łaźnia parowa) – uważa się, że jest to sauna pochodząca się z dawnych tradycji słowiańskich. W przeciwieństwie do sauny suchej nie jest ona wykończona drewnem, a ozdobną ceramiką. Również ławy wyłożone są tym samym materiałem co ściany. Ciepła para jest dostarczana do środka za pomocą specjalnych kanałów. Najczęściej wilgotność w środku sięga nawet 100 %, temperatura natomiast waha się między 40 – 60 stopni. Kwintesensją tej sauny, tak jak w suchej jest rozgrzewanie organizmu, ale w mniejszej temperaturze. Mokre powietrze sprawia, że organizm nie może się pocić, a przez co nie wychładza.

Sauna na podczerwień

Sauna na podczerwień – jest to typ sauny, który staje się coraz bardziej popularny szczególnie w ostatnich czasach. Jest ona trochę podobna do sauny suchej przez to, że wykończona jest drewnem. Źródłem ciepła są promienniki na podczerwień, a nie jak w przypadku sauny suchej elektryczny piecyk. Ten typ sauny przeznaczony jest do naświetlania całego ciała.

Sauna – gdzie warto się udać

Sauny można znaleźć w dużych miastach zarówno na publicznych basenach, jak i w centrach spa, siłowniach, centrach sportowych, oraz uzdrowiskach miejskich. W Warszawie jest naprawdę duży wybór tego typu miejsc. Co więcej różnią się one między sobą ofertą. Część oferuje takie udogodnienia jak sesje saunowe przy muzyce z wykorzystaniem naturalnych olejków. Niektóre takie miejsca posiadają również biosaunę oraz groty solne. Są to przestrzenie stworzone po to, aby zatroszczyć się o swój organizm i móc się zrelaksować po ciężkim tygodniu. Największym powodzeniem cieszą się sauny w centrach sportowych, a także basenach, gdzie po intensywnym treningu można zrelaksować ciało oraz zmęczone mięśnie. Eksperci są zgodni, że systematyczne sesje w saunie przynoszą duże plusy dla naszego zdrowia. Korzystanie z saun jest generalnie polecane zwłaszcza, że koszt nie jest wygórowany.

Sauna – czy na pewno jest bezpieczna w dobie pandemii?

Od pewnego czasu cała ludzkość mierzy się z pandemią koronawirusa. Wiele osób rezygnuje z życia towarzyskiego z lęku przed infekcją. Ale czy ma to sens? Naukowcy od wielu miesięcy próbują przewidzieć, gdzie najczęściej dochodzi transmisji wirusa. Na pewno wirus najszybciej przenosi się z człowieka na człowieka. Dlatego doradza się częste mycie rąk, dezynfekcję i zasłanianie ust i nosa w miejscach publicznych. A sauna niewątpliwie do takich miejsc się zalicza. Jakiś czas temu odkryto, że wirus ginie w wysokiej temperaturze – ok. 60 stopni Celsjusza, aczkolwiek wysoka wilgotność sprzyja jego namnażaniu. Z pewnością jest pewne zagrożenie zarażenia się w saunie, gdyż odwiedza ją wiele osób i nie zawsze można uniknąć zarażenia pomimo utrzymywania różnych środków ostrożności. Korzystanie z sauny bez wątpienia zwiększa odporność organizmu, z tego powodu nie należy całkowicie z niego rezygnować.